Friday 20 July 2012

ARTIKEL:PENCULIKAN KANAK KANAK

Remaja Malaysia bersama UNICEF untuk kempen A.S.A.P 4 Children


Para remaja berkempen untuk menjadikan kawasan Lembah Klang lebih selamat untuk kanak-kanak.

KUALA LUMPUR, 3 Mac 2008 – Satu pasukan dinamik yang terdiri daripada remaja-remaja Malaysia kini menggunakan bakat dan komitmen mereka dengan Tabung Kanak-kanak Persatuan Bangsa-bangsa Bersatu (UNICEF) untuk Kempen A.S.A.P. 4 Children yang membawa mesej-mesej keselamatan kanak-kanak di sekitar kawasan Lembah Klang.

Ia marupakan hasil pemikiran 31 orang pelajar semester ke-empat dari Kolej Taylor, Fakulti Kewartawanan, Pengiklanan, dan Hubungan Awam, iaitu “Abduction: Social Alert Project 4 Children” merupakan sabuah kempen yang telah diadakan selama sebulan setengah sebagai maklumbalas terhadap peningkatan kes-kes penculikan kanak-kanak yang telah memberi kejutan kepada negara ini.

“Kita telah memilih tema 'Penculikan Kanak-kanak' kerana terdapatnya peningkatan keganasan yang mendadak terhadap kanak-kanak di dalam masyarakat. Ibu bapa bukan sahaja merasa bimbang terhadap keselamatan anak-anak mereka, tetapi masyarakat secara keseluruhan amat bimbang dengan peningkatan keganasan di kawasan di mana kanak-kanak bermain dan tinggal,” kata pengurus kempen ini, iaitu Fareeza Ilyana, 20 tahun yang mengambil kursus hubungan awam.

Tidak lama dulu, mayat Nurin Jazlin yang telah didera, yang berumur lapan tahun telah ditemui di dalam sebuah beg. Gadis kecil yang cantik ini telah diculik kepada berjalan di sekitar pasar malam berdekatan dengan rumahnya. Nasib malang yang ditimpa Nurin ini bukanlah yang pertama, seperti yang telah terbukti tidak berapa lama selepas itu, dan bukannya yang terakhir dari beberapa siri penculikan kanak-kanak yang telah memberi kejutan di negara ini.

Pada awal bulan Januari 2008, seorang budak perempuan yang berumur enam tahun telah diculik berdekatan dengan rumahnya di Taman Medan setelah berjaya dipujuk dengan janji-janji untuk bermain dengan kucing dan burung oleh seorang lelaki yang bermotosikal. Tetapi dia bernasib baik, kerana dia telah dilepaskan tiga jam kemudian di kawasan Wangsa Maju. Namun begitu, Sharlinie Mohd Nashar pula yang telah diculik selepas itu dan kini masih hilang.

Wakil UNICEF Malaysia En. Youssouf Oomar mengalu-alukan inisiatif remaja ini sebagai maklumbalas yang amat berharga untuk mengatakan tidak kepada keganasan terhadap kanak-kanak.

“Kempen ini amat penting, terutama sekali kepada UNICEF dan kerja-kerja yang kami lakukan untuk kanak-kanak. Ia memang suatu yang membanggakan apabila golongan muda sendiri telah mengambil langkah untuk bersuara dan bertindak untuk program-program bagi diri mereka sendiri dan kanak-kanak,” terang En. Oomar. “Tidak ada yang lebih bermakna kepada UNICEF daripada melihat golongan muda melibatkan diri di dalam isu-isu yang memberi kesan kepada mereka.”.

Kempen A:S.A.P. 4 Children akan menggunakan sepenuhnya aktiviti-aktiviti yang interaktif dan seronok untuk mendidik kanak-kanak tentang keselamatan diri yang asas serta pada masa yang sama meningkatkan kesedaran dikalangan keluarga tentang kepentingan tahap keselamatan yang lebih tinggi untuk kanak-kanak. Aktiviti-aktiviti yang dijalankan oleh kempen ini termasuklah:

  • Buku cerita mewarna “Bahaya Orang yang Tidak Dikenali” (Stranger Danger) untuk mengajar kanak-kanak tentang keselamatan diri mereka. Buku ini akan diedarkan di pameran Smart Kids di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) dari 21 – 23 Mac 2008.
  • Program The Kindergarten Adoption akan membawa ‘roadshow’ keselamatan kanak-kanak di lima buah taman didikan kanak-kanak di daerah Petaling Jaya.
  • Blog rasmi A:S.A.P 4 Children (http://www.asap4children.blogspot.com/) adalah bertujuan untuk menggerakkan maklumbalas yang positif daripada orang ramai untuk menghentikan keganasan terhadap kanak-kanak di dalam masyarakat.

Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat dan Utusan Malaysia telah memberi sokongan kepada acara ini sehingga kini dengan menerbitkan 1,000 buah naskhah buku cerita mewarna tersebut secara percuma untuk diedarkan kepada orang ramai.

Fareeza yang amat bimbang dengan situasi ini percaya bahawa semua orang, termasuklah golongan muda mempunyai peranan yang boleh dimainkan di dalam menghentikan sikap tidak peduli terhadap keselamatan kanak-kanak yang mungkin masih wujud di dalam masyarakat masa kini.

“Kita tidak boleh mengambil ringan terhadap keselamatan kanak-kanak. Kita perlu mendidik orang ramai tentang amalan asas keselamatan kanak-kanak dengan segera.Ini termasuklah mengetahui di mana anak anda berada setiap masa, begitu juga dengan mereka yang berhubungan dengan anak anda,” tambah Fareeza.

No comments:

Post a Comment