Artikel karya asal Tuan Hj Samat Buang
Kewujudan
undang-undang siber yang sedia ada masih belum mampu untuk menampung atau
membanteras jenayah siber yang semakin bijak dan berleluasa. Berdasarkan
maklumat Pusat Keselamatan ICT dan Tindak balas Kecemasan Kebangsaan (MISER),
bagi tempoh tahun 1998 hingga 2007, ancaman dan serangan siber itu menunjukkan
trend meningkat, iaitu daripada kira-kira 340 aduan kepada hampir 40 ribu aduan
oleh pengguna Internet. Jenis ancaman boleh berbentuk pencerobohan, serangan
penyahan perkhidmatan, penggodam, serangan kod berbahaya, dan spam. Serangan
siber yang paling kerap ialah menerusi spam. Spain meliputi bahan lucah, ucapan benci,
pesanan fitnah, hasutan, dan judi yang semakin berleluasa di Internet. Pada
tahun 2007, kira-kira 38,600 aduan spam dilaporkan kepada MISER, diikuti dengan
pencerobohan (385 aduan), penipuan (364 aduan), dan kod berbahaya (182 aduan).
Internet Security Threat Report yang diterbitkan oleh Symantec Corporation
menyatakan Malaysia adalah antara negara sasaran yang
paling disukai oleh penyerang siber. Bagi tempoh Julai-Disember 2005, Malaysia
berada pada kedudukan kelapan daripada 10 buah negara di wilayah Asia Pasiflk
yang kerap diserang oleh penyerang siber.
Ancaman terbesar
di negara ini sekarang ialah Jenayah siber yang melibatkan serangan terhadap
laman-laman sesawang (web) kerajaan. Penjenayah yang menggunakan peralatan
teknologi maklumat seperti komputer dan pencetak bagi memalsukan dokumen seperti
pasport, kad pengenalan, mata wang, dan cek juga boleh dikategorikan sebagai
Jenayah siber. Selain Itu, penipuan juga melibatkan e-dagang dan penipuan dalam
talian telefon. Masalah-masalah ini jika tidak ditangani dengan baik dan
bersungguh-sungguh akan menjejaskan pembangunan dan ketenteraman negara pada
masa depan. Pada masa ini banyak kes yang dilaporkan kepada pihak polls
melibatkan penyalahgunaan dan penipuan melalui e-mel. Jenayah siber terdedah
kepada banyak cabaran seperti sukar diselesaikan dan teknologi yang semakin
berkembang membolehkan penjenayah melakukan jenayah terancang. Biasanya jenayah
terancang menggunakan propaganda politik bagi mengelakkan mereka dikenali polls.
Teknologi komunikasi dan maklumat (ICT) yang berkembang setiap hari
menjadikan penyiasatan bertambah rumit.
Oleh itu, penguatkuasaan undang-undang perlu berubah selaras dengan
perkembangan teknologi yang ada sekarang. Biasanya
penjenayah siber terdiri daripada bekas kakitangan yang diberhentikan dan
berniat untuk membalas dendam terhadap bekas majikan mereka. Mereka mungkin juga
terdiri daripada vendor yang tidak setuju dengan kontrak yang diberikan,
kakitangan penyelenggaraan atau penggodam yang menggunakan pengetahuan mereka
untuk membuat keuntungan atau individu yang mendapat akses daripada kakitangan
yang tidak jujur. Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (MCMC) yang ditubuhkan
pada 1998 merupakan sebuah badan yang bertanggungjawab memberikan laporan kepada
Menteri Tenaga, Air dan Komunikasi dalam membantu siasatan Jenayah siber dari
segi Jenis, kesan, dan sifatnya.
Datuk Seri
Abdullah Ahmad Badawi ketika merasmikan Sidang Kemuncak Keselamatan Siber
Sedunia anjuran Perkongsian Multilateral Antarabangsa Menentang Keganasan Siber
(IMPACT) berkata, ancaman Jenayah siber boleh membawa padah besar, termasuk
meruntuhkan sistem ekonomi, prasarana dan institusi, serta menyebabkan
kecederaan atau maut. Menurutnya, ancaman siber bukan lagi sesuatu yang boleh
diambil mudah oleh masyarakat moden atau kerajaan. Semakin tinggi pergantungan
dan hubungan sesebuah negara terhadap Internet, semakin terdedah kepada ancaman
siber seperti yang terjadi kepada Estonia , yang mengalami tiga siri gelombang
serangan siber sehingga menjejaskan loji rawatan air, sistem perbankan, dan
agensi kerajaan negara itu. Jika kita mahu mengetepikan risiko kehilangan nyawa
atau kerugian ekonomi daripada atau serangan siber, kita perlu leblh peka dan
memberi perhatian sewajarnya terhadap risiko perkara berkenaan.
Menyedari akan
implikasi ancaman siber, kerajaan telah mengambil langkah keselamatan ICT
semenjak tahun 1997 dengan menubuhkan MyCERT dan NISER pada tahun 1998 untuk
memberi perkhidmatan pakar runding berkaitan dengan keselamatan rangkaian sistem
ICT kepada sektor awam dan swasta. Jaminan keselamatan seperti ini amat
diperlukan kerana perbelanjaan dalam rangkaian sistem ICT adalah tinggi mencecah
berbilion ringgit. Kesedaran mengenai ancaman siber di peringat global pula
telah mendorong kerajaan untuk menubuhkan Institut Kerjasama Pelbagai Hala
Antarabangsa Memerangi Keganasan Siber (IMPACT) pada tahun 2006. IMPACT, yang
disokong oleh Symantec Coproration (Amerika Syarikat), Tren Micro (Jepun) dan
Kapersky (Rusia), akan membolehkan kerajaan di seluruh dunia untuk bertukar
maklumat dan idea Bagi memudahkan perkongsian kemahiran dan amalan terbaik
dengan objektif bagi membanteras ancaman siber di peringkat global. IMPACT akan
menumpukan aktivitinya kepada tiga bldang utama, iaitu latihan dan pembangunan
kemahiran, persijilan keselamatan dan penyelldikan, serta penubuhan Pusat
Tindakan Kecemasan Global. Kerajaan juga telah menyediakan peruntukan sebanyak
RM42 juta sebagai geran kepada IMPACT baru-baru ini untuk menangani ancaman dan
serangan siber dan bukti komltmen kerajaan dalam keselamatan ICT
global.
Mimos Berhad
(Mimos) memperkenalkan Kit FIRST (Forensic Investigation and Recovery System
Tools) Bagi membantu melicinkan operasi pihak berkuasa menyiasat kes-kes jenayah
siber. Kit yang terdiri daripada sekeping cakera padat perisian FIRST Imager itu
merupakan alat untuk membantu menyelamat dan memulihkan bukti digital yang telah
dipadamkan daripada komputer atau sebarang alat simpanan data elektronik. Kit
tersebut dapat mengesan kehilangan semua jenis fail komputer yang dilakukan oleh
individu bermotifkan jenayah. Maklumat yang diperoleh melalul kit ini dapat
digunakan di mahkamah sebagai bukti digital. Satu kumpulan kerja melibatkan
beberapa agensi seperti Polis Diraja Malaysia (PDRM), Lembaga Hasil Dalam Negeri
(LHDN), dan Badan Pencegah Rasuah (BPR) telah dibentuk bagi membangunkan
penggunaan kit tersebut. Hal ini juga merupakan sebahagian daripada usaha Mimos
membangunkan teknologi forensik komputer untuk mencapai e-kedaulatan, iaitu
perlindungan terhadap maklumat-maklumat negara yang kritlkal. Selain Kit FIRST,
turut dlperkenalkan hari Ini lalah Dokumen Elektronik Terpelihara (SEDS), Sistem
Amaran Awal Siber (CEWS), dan Teknologi Keaslian Imej (IAA) yang dibangunkan
sendiri oleh Mimos bagi melindungi keselamatan dokumen penting
negara.
Selain itu,
undang-undang siber turut dicipta di beberapa buah negara di seluruh dunia Bagi
menangani masalah jenayah siber yang berleluasa dalam Internet. Negara kita
tidak terkecuali daripada mengadakan undang-undang siber sendiri. Walau
bagaimanapun, ibarat seperti melepaskan syarat untuk membuktikan negara
mempunyai prosedur tertentu untuk menapis aktiviti negatif penjenayah siber.
Kewujudan undang-undang siber yang sedia ada masih belum mampu untuk menampung
atau membanteras jenayah siber yang semakln bijak dan berleluasa. Undang-undang
siber Malaysia kelihatan belum cukup meluas dan
merangkumi semua aspek. Kejadian seperti membuat sabotaj dengan menyebarkan
gambar-gambar berunsur porno yang menjatuhkan maruah seseorang merupakan satu
tindakan yang tidak berperikemanusiaan. Pencurian wang melalui transaksi
pemindahan elektronik, pencurian nombor pin, nombor kad kredit, mencuri
data-data dari pangkalan data merupakan aktiviti yang sedang bergiat cergas.
Tetapi undang-undang siber negara sedia ada tidak mampu untuk membendung kes-kes
seperti Ini. Sehingga kini, Malaysia telah mempunyai undang-undang siber
seperti Akta Tandatangan Digital 1997 yang telah diperbaharui pada tahun 2002.
Akta ini bertujuan untuk melindungi syarikatsyarikat korporat daripada penipuan
dalam perniagaan. Tegasnya, undang-undang siber dan yang berkaitan dengannya
perlu dikaji dari semasa ke semasa mengikut tahap ancaman global yang selalu
berubah-ubah.
Sebenarnya, tidak
ada jalan pintas dalam menangani ancaman siber. Jalan yang terbaik ialah setiap
individu perlulah memainkan peranan masing-masing dalam lingkungan kuasa dan
kemampuan yang ada. Pihak pengurusan atasan syarikat atau organisasi perlulah
menangani risiko ancaman siber dari perspektif yang menyeluruh serta
mengeluarkan polisi-polisi yang berkesan untuk diikuti oleh pekerja syarikat.
Sumber kewangan dan staf yang mahir perlu diadakan dan mencukupi.
Bagi
individu pula, perlu ada tahap kesedaran yang tinggi tentang risiko daripada
ancaman siber ini, terutamanya ketika menggunakan komputer masing-masing. Setiap
daripada kita perlulah ada rasa tanggungjawab untuk menentukan komputer kita
terjamin selamat. Selain itu, setiap individu perlulah mempunyai etika kerja
yang murni dan tidak menyalahgunakan sumber yang diberi dengan melayari
laman-laman web yang tidak produktif, lucah, dan bertentangan dengan
undang-undang dan nilai sejagat. Di pihak kerajaan pula, kerajaan perlu
mengadakan dan menentukan prasarana ICT yang selamat dengan melaksanakan
polisi-polisi yang efektif, terkini, dan praktikal. Kerajaan juga perlu
menentukan wujudnya organisasi bebas yang mempunyai kepakaran dalam keselamatan
maklumat yang boleh memberi khidmat dan nasihat tentang cara yang betul dan
sesuai untuk menangani ancaman siber. Organisasi ini kelak diharapkan dapat
dirujuk oleh semua golongan masyarakat di Malaysia secara mudah.
No comments:
Post a Comment